Cult Formula One teams

Cult Formula One teams

Η σεζόν 2021 μας αποχαιρέτησε με ένα από τα πιο δραματικά φινάλε στην ιστορία της Formula One και τον Max Verstappen να αναδεικνύεται πρωταθλητής. Οι διεργασίες για το μέλλον του αθλήματος έχουν ξεκινήσει και ήδη “έσκασε η πρώτη βόμβα” με την εκδήλωση ενδιαφέροντος για δημιουργία F1 team από την Audi, με τη γερμανική εταιρεία να σκέφτεται να ενταχθεί στο πρωτάθλημα το 2026. Η είδηση μπορεί να φαίνεται περίεργη καθώς η Audi ποτέ δεν είχε συνδεθεί με το άθλημα αλλά ελάτε τώρα έχουμε δει και χειρότερα! Το Rabona θυμάται μερικές από τις πιο cult ομάδες, που είδαμε στον 21ο αιώνα! Κάποιες θριάμβευσαν και πέτυχαν νίκες (μία πήρε μέχρι και το πρωτάθλημα) ενώ κάποιες άλλες πανηγύριζαν έξαλλα τον κάθε βαθμό. Σε κάθε περίπτωση δεν γίνεται να είσαι fan του σπορ και να μην θυμάσαι τις παρακάτω ομάδες:

Minardi

Cult Formula One teams

Όταν μιλάμε για cult και Formula One, τότε μιλάμε για την Minardi. Και κυρίως για τη Minardi των τελευταίων ετών (2001-2005) πριν βαρέσει κανόνι, όταν δηλαδή την ανέλαβε ο βασιλιάς του cult, Paul Stoddart. H ιταλική εταιρεία συμμετείχε για πρώτη φορά στο πρωτάθλημα το 1985 και στα 20 χρόνια παρουσίας της στο χώρο δεν μπόρεσε ποτέ να ξεφύγει από την μετριότητα. Παρ’όλα αυτά η Minardi είχε πάντα πιστούς tifosi να την ακολουθούν κι ήταν μακράν η πιο συμπαθής ομάδα στα χρονικά της F1, με μόνο στόχο να παίρνει κάποια ποντάκια κάθε χρόνο για να μην τερματίζει με μηδέν, χωρίς να το καταφέρνει πάντοτε. Γνωστή για το φιλικό προσωπικό της, τη γενναιοδωρία της με τα ΜΜΕ και τους fans και γενικά την εναλλακτική της προσέγγιση στο άθλημα, η Minardi έδινε αυτή την αίσθηση “αθωότητας” που τόσο έχει ανάγκη το σκληρό αυτό σπορ . Με τον Stoddart στο τιμόνι η ομάδα έψαχνε εναγωνίως χορηγούς κάθε χρονιά καθώς ο Αυστραλός επιχειρηματίας δεν μπορούσε να την στηρίξει μόνος του. Ο Stoddart κατέληξε να προσλαμβάνει οποιονδήποτε οδηγό μπορούσε να του εξασφαλίσει χορηγίες σε αντίθεση με το όραμα του ιδρυτή Giancarlo Minardi που δεν ήθελε ‘pay-drivers’ στην ομάδα του. Και όταν λέμε οποιονδήποτε εννοούμε οποιονδήποτε. O Μαλαισιανός Alex Yoong βρήκε χώρο στην ομάδα μόνο λόγω των 10 εκατομμυρίων που προσέφερε σε χορηγίες και αποδείχθηκε σκέτη καταστροφή με 12 εγκαταλείψεις σε 18 αγώνες! Ωστόσο, υπήρχαν και πιο τραγικές προσλήψεις όπως του Σλοβάκου βουλευτή(!) Jirko Malcharek σαν test driver το 2002 αλλά και του 41χρονου (!) Ισραηλινού επιχειρηματία Chanoch Nissany, που διέλυσε το μονοθέσιο του στις ελεύθερες δοκιμές του Ουγγρικού Grand Prix το 2005 κι ευτυχώς δεν του δόθηκε η ευκαιρία να τρέξει και στον αγώνα. Τουλάχιστον η Minardi ήταν η ομάδα που έδωσε την πρώτη ευκαιρία στους Fernando Alonso και Mark Webber να τρέξουν στην F1.

Ο Stoddart ήταν περίπτωση ανθρώπου, ένας απίστευτα νάρκισσος χαρακτήρας. Τα μονοθέσια της Minardi είχαν την ονομασία PS και τη χρονιά κατασκευής τους. Ναι, σωστα καταλάβατε: το PS από τα αρχικά του! Στο τέλος της σεζόν του 2002 κατά τη διάρκεια ενός πάρτι που διοργάνωσε η Minardi η γυναίκα του Michael Schumacher αστειευόμενη είπε πως θα ήθελε να νιώσει πως είναι να βρίσκεσαι μέσα στο μονοθέσιο την ώρα που οδηγεί ο Michael. O παλαβός Stoddart υποσχέθηκε να φτιάξει ένα διθέσιο αμάξι F1 για να γίνει το όνειρο της πραγματικότητα και το έκανε! Ο Schumi οδήγησε 7 γύρους μέσα σε αυτή τη διθέσια Minardi και ο Stoddart θα είχε να το λέει μια ζωή. Δεδομένου ότι η μεγαλύτερη επιτυχία της ομάδας στα χρόνια της ενασχόλησης του ήταν δύο πέμπτες θέσεις, ίσως το να πείσει τον Schumi να μπει μέσα σε μια Minardi, να είχε μεγαλύτερη βαρύτητα. Το 2005 ο Stoddart δεν άντεξε άλλο το οικονομικό βάρος και πούλησε την εταιρεία στην Red Bull. Από την Minardi σχηματίστηκε η δεύτερη ομάδα της Red Bull, η Toro Rosso ή Alpha Tauri όπως ονομάζεται στο φετινό πρωτάθλημα. Ο Stoddart δεν κάθισε να σκάσει και μετά από ένα πέρασμα από τα αμερικανικά μηχανοκίνητα σπορ ξεκίνησε το project F1 Experiences. Από το 2017 δύο διθέσιες Minardi έχουν κάνει την εμφάνιση τους στα Grand Prix της Formula One και δίνουν την ευκαιρία στους φανατικούς (και φυσικά πλούσιους) οπαδούς του σπορ να κάνουν βόλτες στις πίστες με επαγγελματίες πιλότους! Ίσως η πιο ταιριαστή κατάληξη της Minardi: να δίνει αγνή χαρά στους φίλους του σπορ.

Jaguar

Cult Formula One teams

H εταιρεία μπήκε πολύ δυναμικά στην Formula One στην αυγή του 21ου αιώνα. Με την υποστήριξη της “μαμάς” εταιρείας Ford, που είχε γράψει τη δική της σημαντική ιστορία στον χώρο, η Jaguar έκανε κατευθείαν “θόρυβο” υπογράφοντας τον δεύτερο της κατάταξης του πρωταθλήματος του 1999, Eddie Irvine. Η Ford έκανε μεγάλη προσπάθεια για να εμφανιστεί η Jaguar ανταγωνιστική και να φέρει αποτελέσματα από την πρώτη κιόλας χρονιά όμως το μονοθέσιο δεν “τραβούσε” με την ομάδα να συγκεντρώνει μόλις 4 βαθμούς. Η Ford, όμως, ήθελε να δει επένδυση της να πιάνει τόπο κι επειδή δεν διαφημιζόταν απευθείας το δικό της brand ένιωθε πως “πετούσε χρήματα στον ωκεανό”. Έφτασε μέχρι και στην πρόσληψη του θρύλου Niki Lauda σαν αγωνιστικού διευθυντή όμως προκοπή δεν είδε. Έτσι, όταν τις επόμενες δύο χρονιές η Jaguar έμεινε πάλι χαμηλά στην κατάταξη (αν και ο Irvine ανέβηκε δύο φορές στο podium), ο Αμερικανός κολοσσός τους έδωσε τελεσίγραφο 2 ετών. Είτε θα βελτίωναν τα αποτελέσματα τους, είτε η ομάδα θα διαλυόταν. Το 2003 στο paddock της ομάδας καθόταν ο Mark Webber, που έμελλε να κάνει μεγάλη καριέρα αλλά όχι με τα χρώματα της Jaguar.

Το 2004 ήταν η τελευταία σεζόν της ομάδας στην F1, οπότε τα στελέχη της αποφάσισαν να το …”γιολάρουν”. Δύο μηχανικοί της ομάδας είχαν αγοράσει μια φουσκωτή κούκλα του γάιδαρου από την ταινία “Shrek”, που μόλις είχε κυκλοφορήσει και προκάλεσαν χαμό βγάζοντας φωτογραφίες με το μονοθέσιο. Ο γάιδαρος έγινε attraction και πλέον συνόδευε την αποστολή της ομάδας σε κάθε αγώνα ενώ στο τέλος της χρονιάς επάνω του υπέγραψαν όλοι οι πιλότοι του πρωταθλήματος και πουλήθηκε για φιλανθρωπικους σκοπούς. Ακόμη, οι ιθύνοντες είχαν την φαεινή ιδέα στο Grand Prix του Μονακό να τοποθετήσουν στη “μύτη” του μονοθεσίου αληθινά διαμάντια αξίας 250,000 δολαρίων για να προωθήσουν την ταινία Ocean’s 12, στην οποία η Jaguar ήταν χορηγός. Ο Αυστριακός πιλότος Κρίστιαν Κλιν, είχε ένα ατύχημα κατά τη διάρκεια του αγώνα και διαπιστώθηκε πως κατα τη μεταφορά του μονοθεσίου στα pits ένα από τα διαμάντια είχε κάνει “φτερα”! Τελικά, η Ford αποφάσισε να απαλλαχθεί από αυτή τη μιζέρια πουλώντας την ομάδα στον γνωστό κολοσσό ενεργειακών ποτών, Red Bull, η οποία συνεχίζει επιτυχημένα μέχρι και σήμερα έχοντας “βγάλει” (Vettel, Verstappen) δύο πρωταθλητές. Η Jaguar πάντως θα μείνει στο μυαλό των fans με συμπάθεια κυρίως για την όμορφη εικόνα των μονοθεσίων της (βαθύ πράσινο χρώμα με το τζάγκουαρ να βρυχάται στο πλάι του αμαξιού) και φυσικά για την ιστορία με τον γάιδαρο του Shrek!

Jordan

Cult Formula One teams

Ο Eddie Jordan θέλει ένα βιβλίο από μόνος του. O ιδιόρρυθμος εκατομμυριούχος ήταν λάτρης των μηχανοκίνητων σπορ όντας κι ο ίδιος οδηγός αγώνων καρτ. Η εταιρεία από την Ιρλανδία συμμετείχε στο πρωτάθλημα από το 1991 μέχρι το 2005. Τα κίτρινα μονοθέσια έμειναν στην ιστορία για δύο λόγους: 1) υπήρξαν τα πρώτα μονοθέσια που οδήγησαν σπουδαίοι πιλότοι όπως τα αδέρφια Schumacher, o Rubens Barrichello, o Damon Hill, ο Giancarlo Fisichella κι άλλοι και 2) η Jordan έπαιρνε τις πιο απίθανες νίκες, κυρίως σε βροχερές συνθήκες εκεί που δεν την περίμενε κανείς. Ο Eddie Jordan είχε μάτι που “έκοβε” όταν ήταν να “στρατολογήσει” νεαρούς και πολλά υποσχόμενους οδηγούς. Θα είναι για πάντα ο άνθρωπος που έδωσε την πρώτη ευκαιρία στον Michael Schumacher. Το αιώνιο πρόβλημα της Jordan ήταν ότι δεν είχε δικό της σασί και στηριζόταν πάντα σε τρίτους κατασκευαστές. Έτσι, στις αρχές του 2000 δύο συνεχόμενες κακές επιλογές ( Honda και Cosworth) οδήγησαν σε άθλια αποτελέσματα την ομάδα και στην F1 τα άσχημα αποτελέσματα ισοδυναμούν με απόσυρση των χορηγών. Κανένας χορηγός δεν θέλει το όνομα του σε ένα μονοθέσιο που χάνει συστηματικά. Παρόλα αυτά ο Jordan αντιστάθηκε στην πώληση της εταιρείας στους κολοσσούς που τον προσέγγισαν ( Peugeot, Honda). Ωστόσο, “έπεσε” το 2005 αναγκαζόμενος να πουλήσει την ομάδα σε ένα ρωσικό fund. Εκείνη την τελευταία χρονιά, η Jordan κατέκτησε και το “στερνό” της podium, στο “παλαβό” Grand prix των Η.Π.Α. όπου συμμετείχαν μόλις 6 μονοθέσια!

Super Aguri

Cult Formula One teams

Με τέτοιο όνομα πως να μην είναι cult; Ιδρύθηκε το 2006 από τον πρώην οδηγό αγώνων Aguri Suzuki κι είχε για βάση της το Τόκιο. Η εταιρεία ήταν κάτι σαν θυγατρική της Honda ( όπως η Toro Rosso αργότερα για την Red Bull) και λειτουργούσε σαν προθάλαμος των πιλότων για την μεγάλη ομάδα. Εν τέλει ούτε μία ούτε η άλλη φτούρησαν για πολύ. Η Super Aguri είχε μια πατριωτική …προσέγγιση στην πρώτη της χρονιά καθώς το μονοθέσιο ήταν στα χρώματα της σημαίας της Ιαπωνίας ενώ αρχικά είχε προσλάβει μόνο ντόπιους οδηγούς με το όνομα του Takuma Sato να ξεχωρίζει. Ο Sato ήταν κι ο μόνος πιλότος που έφερε βαθμούς στην ομάδα κερδίζοντας 4 πόντους το 2007. Το 2008 η ομάδα ναι μεν ξεκίνησε τη σεζόν αλλά μετά από 4 αγώνες δήλωσε οικονομική δυσπραγία και αδυναμία ανεύρεσης χορηγών και μας χαιρέτησε. Ήταν πάντως με διαφορά το πιο cult όνομα στην ιστορία του αθλήματος.

Brawn GP

brawn-gp-f1

Η Formula One έχει δει αρκετές φορές ομάδες one-off, της μιας χρονιάς δηλαδή που μετά τις έφαγε η μαρμάγκα. Αυτό που δεν είχε δει ποτέ όμως ήταν μια one-off πρωταθλήτρια. Πραγματικά η Brawn GP ήρθε, είδε και νίκησε. Στο τέλος του 2008 ο Ross Brawn, ένας από τους σημαντικότερους μηχανικούς και αγωνιστικούς διευθυντές στην ιστορία του αθλήματος, εργαζόταν στην Honda F1. Ωστόσο, η ιαπωνική εταιρεία δεν είχε κανένα σκοπό να συνεχίσει να επενδύει στην F1 κι έψαχνε αγοραστή για να πουλήσει την αγωνιστική της άδεια. Τότε ο Brawn αποφάσισε να αγοράσει ο ίδιος την Honda και να ιδρύσει τη δική του ομάδα. Προσέλαβε μάλιστα το καλύτερο δυνατό δίδυμο γι’ αυτή την δουλειά, τους Jenson Button και Rubens Barichello, δύο πιλότους με πολύ μεγάλο ταλέντο, οι οποίοι όμως πάντα υποτιμούνταν από τους κατασκευαστές αλλά και από τους φιλάθλους. Το 2009 ήταν μια χρονιά σημαντικών αλλαγών στην τεχνολογία του αθλήματος, με την εισαγωγή του συστήματος επανάκτησης ενέργειας KERS αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αεροδυναμική σχεδίαση των μονοθεσίων. Κι εκεί ήταν που η τεχνογνωσία του έμπειρου Brawn έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Ακόμη, ο Brawn έκανε κίνηση-ματ και στην επιλογή κινητήρα: αφού απαλλάχθηκε από τους προβληματικούς Honda, έκλεισε συμφωνία με την Mercedes. Η σεζόν ξεκίνησε και πριν καλά καλά οι ανταγωνιστές καταλάβουν τι συμβαίνει η Brawn GP μετρούσε 6 νίκες στα πρώτα 7 Grand Prix, όλες με τον Jenson Button. Mclaren και Ferrari ήταν αλλού για αλλού εκείνη την χρονιά κι ο μόνος ισχυρός ανταγωνιστής ήταν η Red Bull του Sebastian Vettel. Όλοι περίμεναν ότι κάποια στιγμή θα “ξεφούσκωνε” η Brawn GP και πράγματι αυτό συνέβη μετά τη μέση της χρονιάς. Ωστόσο, η βρετανική εταιρεία είχε κάνει “κάβα” τα τρομερά αποτελέσματα του Button και παρά την δυνατή αντεπίθεση της Red Bull και του Vettel διατήρησε την κορυφή και στους οδηγούς αλλά και στους κατασκευαστές μέχρι το τέλος! Η λήξη της σεζόν σήμανε και τη λήξη της αυτόνομης πορείας του Ross Brawn καθώς η Mercedes, ούσα ενθουσιασμένη από τα αποτελέσματα του κινητήρα της για δύο συνεχόμενες σεζόν (πρωταθλητής την αμέσως προηγούμενη χρονιά ήταν ο Lewis Hamilton με Mclaren-Mercedes) αποφάσισε να αγοράσει την Brawn GP. Ο Ross Brawn παρέμεινε στο δυναμικό της γερμανικής ομάδας μέχρι το 2013 δηλαδή ακριβώς πριν ξεκινήσει η πορεία της προς τα 6 σερί πρωταθλήματα. Σήμερα είναι τεχνικός διευθυντής της ίδιας της Formula One! Το επίτευγμα του δεν πρόκειται να ξεχαστεί ποτέ από τον κόσμο των μηχανοκίνητων σπορ λόγω της μοναδικότητας του!